De la 1 ianuarie 2021, prețul energiei electrice pentru consumatorii casnici nu mai este stabilită de către Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), ci se va face liber, reflectând condițiile din piață.
O piață liberă înseamă posibilitatea de a alege oricând oferta care răspunde cel mai bine nevoilor noastre.
Astfel, ca urmare a liberalizării pieței, tarifele reglementate au fost înlocuite de oferta serviciu universal.
Ce înseamnă acestă procedură?
Să păstrăm această ofertă sau să alegem una din ofertele recomandate și apoi să încheiem un contract nou.
Din păcate românii într-un procent mare, nu au cunoștințe de toate aceste schimbări și s-au trezit cu facturi uriașe la energie electrică și gaze naturale, o creștere anormală, în unele cazuri chiar frauduloasă.
Potrivit Institutului Național de Statistică, tarifele pentru curent și gaze au crescut cu 23, respectiv 20 la sută, din decembrie și până în iulie.
Unii consumatori se plâng că valoarea facturilor a crescut de la o lună la alta chiar și cu 200%.
Din fericire pentru unii consumatori, guvernanții spun că o soluție ar fi aplicarea din această iarnă a legii consumatorului vulnerabil, însă ce se va întâmpla cu ceilalți consumatori?
Mai exact, se vor da ajutoare și beneficiari acestei legi sunt doar românii cu venituri foarte mici. Pentru ceilalți, soluția ar fi să devină mai ponderați atunci când consumă energie electrică, deoarece am înțeles, că, sub nicio formă nu se vor plafona tarifele la energie, gaz sau lemn.
Astfel, pentru a veni în sprijinul românilor cu venituri mici, grav afectați de scumpiri, Camera Deputaţilor a adoptat, marţi, 07.09.2021, în calitate de for decizional, proiectul legii consumatorului vulnerabil. Legea se va aplica începând cu data de 1 noiembrie 2021.
Potrivit proiectului de lege adoptat, ajutorul pentru încălzire se acordă în funcţie de venitul mediu net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure, după caz, iar suma aferentă pentru compensarea procentuală se suportă din bugetul de stat, după cum urmează:
a) în proporţie de 100% din valoarea de referinţă, dar nu mai mult decât consumul facturat, în situaţia în care venitul mediu net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este de până la 200 lei;
b) în proporţie de 90%, în situaţia în care venitul mediu net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 200,1 lei şi 320 lei;
c) în proporţie de 80%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 320,1 lei şi 440 lei;
d) în proporţie de 70%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 440,1 lei şi 560 lei;
e) în proporţie de 60%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 560,1 lei şi 680 lei;
f) în proporţie de 50%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 680,1 lei şi 920 lei;
g) în proporţie de 40%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 920,1 lei şi 1040 lei;
h) în proporţie de 30%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 1040,1 lei şi 1160 lei;
i) în proporţie de 20%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 1160,1 lei şi 1280 lei;
j) în proporţie de 10%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie este cuprins între 1280,1 lei şi 1386 lei;
k) în proporţie de 10%, în situaţia în care venitul net mediu lunar al persoanei singure este cuprins între 1280,1 lei şi 2053 lei.
Venitul mediu net lunar până la care se acordă ajutorul pentru încălzire este de 1386 lei/persoană, în cazul familiei, şi de 2053 lei, în cazul persoanei singure.
De asemenea, deputaţii au aprobat:
▪ majorarea valorii de referinţă în cazul încălzirii cu lemne, de la 160 lei pe lună la 320 lei pe lună.
Astfel, „valoarea de referinţă, în funcţie de sistemul de încălzire utilizat, se actualizează prin hotărâre a Guvernului şi nu poate fi mai mică de:
a) 250 lei/lună pentru gaze naturale;
b) 500 lei/lună pentru energie electrică;
c) 320 lei/lună pentru combustibili solizi şi/sau petrolieri”.
▪ au adoptat și un amendament care prevede majorarea de la 50 lei pe lună la 70 lei pe lună a suplimentului pentru energie electrică acordat familiilor şi persoanelor singure cu venituri reduse, inclusiv în perioada sezonului rece:
„Familiile şi persoanele singure beneficiază lunar, inclusiv în perioada sezonului rece, de un supliment pentru energie în sumă fixă, acordat în funcţie de sursele de furnizare a energiei utilizate, în cuantum de:
a) 30 lei/lună pentru consumul de energie electrică;
b) 10 lei/lună pentru consumul de gaze naturale;
c) 10 lei/lună pentru consumul de energie termică;
d) 20 lei/lună pentru consumul de combustibili solizi şi/sau petrolieri.
În situaţia în care singura sursă de energie utilizată este energia electrică, cuantumul suplimentului este de 70 lei/lună”, au stabilit deputaţii.
Din punct de vedere juridic, este important de reținut:
În momentul în care o companie nu respectă contractul, aceasta poate fi dată în judecată, deoarece numai așa putem corecta orice deviație de la convențiile încheiate între furnizor și beneficiar.
În situația în care vorbim de facturi uriașe datorită unei erori materiale sau unor calcule greșite, atunci furnizorul trebuie să suporte toate costurile.
Totodată și statul poate interveni cu măsuri mult mai drastice în situația în care se creează asemenea abateri și se realizează un abuz de putere din punct de vedere al furnizorului de energie electrică. Mai multe detalii puteți urmări în emisiunea juridică „Prin tribunale ca prin viață” cu Mihaela Olaru | „Scumpirile în cascadă la energie și gaze generează facturi uriașe pentru români”