Prin tribunale ca prin viață | Ce face școala pentru tinerii care trec prin acte de violență fizică și psihologică în sânul familiei, vă las pe dumneavoastră să trageți concluziile!

Sunt îngrijorată și nu pot să cred că un cadru didactic, diriginta unei eleve din județul Vâlcea, poate avea o asemenea exprimare, citez: „Nu era atât de bătută, dar a venit la școală și bătută de tatăl ei… a venit o singură dată bătută la școală. Fata provine dintr-o familie ciudată,  pentru că părinții nu sunt căsătoriți…”

Sunt indignată de modul cum gândește un cadru didactic, diriginta unei eleve de 15 ani care avea mare nevoie de suport din partea acesteia. Îmi dau seama că tânăra și-a pus capăt zilelor, pentru că nu a găsit un dram de afecțiune nicăieri. Ce face școala pentru tinerii care trec prin acte de violență fizică și psihologică în sânul familiei, vă las pe dumneavoastră să trageți concluziile! Desigur, nu generalizez! Și încă ceva, o întreb pe doamna dirigintă: Ce înțelegeți doamnă prin „familie ciudată”? Ce reprezintă pentru dumneavoastră instituția familiei?

La începutul săptămânii, în unul din drumurile mele spre instanță, în mașină, ascultam la radio, o discuție cu privire la sinuciderea unei eleve dintr-o localitate din județul Vâlcea. Intervenția telefonică a dirigintei vă spun că m-a cutremurat. Cum poate un dascăl să aibă o asemenea abordare, să vină cu explicații puerile și fără să transmită puțină compasiune!

Doamne ferește, mi-am zis în sinea mea, oare ce a făcut această femeie pentru a-i salva viața copilei care nu a găsit afecțiune niciunde? Vă spun că acea intervenție telefonică nu mi-aș fi dorit s-o ascult niciodată, deoarece dezamăgirea vine și din partea doamnei inspector școlar general care nu a schițat niciun gest de revoltă, nici un pic de umanitate, ba din contră sau spălat pe mâini. Ce caută în funcții de conducere oameni cărora nici măcar copiii nu le pot ajunge la suflet? Mi-a crescut tensiunea ascultându-le! Doamnelor, copilul trebuie încurajat și susținut. Nu știți cum? Atunci învățați măcar să apelați la specialiști, cereți ajutor specializat la timp și nu mai veniți cu explicații care chiar vă incriminează!

Degeaba spunem acum cu atâta nonșalanță că tânăra era o elevă model, iar vestea morții ei a șocat întreaga comunitate. Nimeni nu a luat atitudine, să meargă să sesizeze autoritățile… Școala avea o imensă responsabilitate, avea obligația să sesizeze Protecția Copilului, Poliția, avea toate pârghiile legale să se implice în mod real în salvarea acestei fetițe…

Ce s-a întâmplat? După cinci zile de căutări intense, vineri, 15 mai, polițiștii au descoperit cadavrul fetei, după ce o localnică ce culegea ierburi medicinale în zonă a alertat autoritățile. Poliţia Vâlcea a confirmat că în acest caz s-a deschis un dosar penal pentru moarte suspectă. Anchetatorii au descoperit în telefonul unui amic al fetei mesaje în care acesta îi povestea că a fost violată de tată şi că mama ştia despre acest lucru, dar nu avea ce să facă. Vecinii au povestit că era crunt bătută. Toată lumea ştia.

Vreau să înțeleagă orice persoană care are sau nu o funcție în sistemul educațional, că rolul său este să asigure inclusiv protecția elevilor și să semnaleze cazurile de violență profesioniștilor (psihologul şcolar şi asistentul social), precum şi autorităţilor competente, numai așa pot fi luate măsuri de protecție şi de ajutor care să înlăture cauzele abuzurilor și să salveze viața copiilor.
Profesorul, printr-o observare atentă, poate sesiza efectele unor violențe la care elevul a fost supus în afara mediului şcolar. În cazul elevei din județul Vâlcea care s-a sinucis, aștept cu interes ancheta demarată de procuror, poate fi un caz școală ca să nu mai existe atâta bâlbăială și incompetență. Iar părinții, sper să aibă conștiința împăcată cu privire la modul în care au încercat să-și salveze fetița, sigur, dacă o au.

Am văzut atâtea în anii petrecuți prin școlile și liceele din București cu proiectul de educație juridică în școli „Viața fără Violență”! Am observat că adolescentul doreşte să fie înţeles, are nevoie de dragoste, de securitate afectivă, chiar dacă de cele mai multe ori el nu recunoaşte şi nu exprimă acest lucru. Dialogul părinţi-copii şi profesori-elevi, este absolut necesar.

În condiţiile unui mediu familial instabil, conflictual, tensionat şcoala poate reprezenta pentru elev o a doua şansă. Respectarea regulilor de către toți factorii implicați: elevi, profesori, părinți, reprezintă o condiţie a socializării, care înseamnă a învăţa să trăiască împreună în relaţii de respect reciproc, excluzând violenţa.

Am ajuns la instanță cu o durere în suflet și în pledoaria mea în fața judecătorului, într-un context favorabil, mi-am exprimat toată revolta pe care mi-a generat-o cazul elevei care a pierdut lupta cu viața.

Dă un share dacă ți-a plăcut acest articol

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Despre autor
Mihaela Olaru

Avocat, soție, mamă, o femeie care radiază bunătate „serafică”, a spus cândva o personalitate emblematică a sistemului judiciar din România. 

Autori invitați
Ediție specială cu Adrian Năstase | "Prin tribunale ca prin viață" cu Mihaela Olaru
Mă găsești și pe social media