Cât de importante sunt noțiunile de prim ajutor în zona accidentelor rutiere?
„Avem nevoie de o strategie de prevenție și intervenție. Să fie predate în școli, pentru că atunci când vrei să intervi, trebuie să ști ce ai de făcut, să ai deprinderile și abilitățile necesare. De ce de-alungul timpului un proiect legislativ prin care fiecare șofer ar putea să devină paramedic, zace în Parlament? Dacă ne gândim bine, fiecare șofer deține în mașină o trusă medicală de prin ajutor. Prin acest proiect, șoferii ar putea să aibă aceste cunoștințe de prim ajutor”.
„Dacă vorbim de educație pentru sănătate, noțiuni de prim ajutor și o strategie coerentă pe acest domeniu, mă uitam cu groază la indicațiile primite de polițist (cazul Raisa), de la dispecerul 112, care au fost să întoarcă victima unui accident rutier pe partea stângă. Putea sa aibă fractură de coloană cervicală, putea să aibă o șansă să fie salvată, pentru că nu se știa care era starea clinică în acel moment. Să întorci pe partea stânga un pacient al unui accident rutier, vor spune toate cărțile de medicină de urgenţă, că este un gest pe care nu-l va face cineva niciodată.
Este incredibil, deoarece informația a fost dată de niște angajați ai statului român, cei care ne vorbesc la 112, al Departamentului de Urgențe, iar din punctul meu de vedere, este o neglijență criminală în contextul în care acești oameni nu sunt pregătiți să dea aceste informații corespunzătoare din punct de vedere medical, iar orice informație de acest gen dată eronat, practic poate ucide victima. Este de neconceput, care sunt criteriile de selecție și cum ajung oamenii aceștia la 112? Ar trebui să fie cu totul și cu totul altele…
De asemenea, nu este normal ca cei care ajung primii la locul accidentului, polițiștii, jandarmii, pompieri sau orice alt participat la trafic, să nu aibă cunoștințele necesare pentru a acorda acest prim ajutor. Pentru că, pare, din ce în ce o mare afacere aceasta cu trusele medicale puse acolo în portbagaj, în contextul în care foarte multe cunoștințe de cum să le folosim, nu prea avem, iar când vine vorba să le folosim, legislația nu prea ne protejează. Și nu o dată au fost situații conflictuale în contextul în care cineva de bună credință a intervenit iar după care i s-a reproșat această intervenție.
Din acest motiv spuneam, practic fiecare șofer să devină un fel de paramedic, pentru că vă reamintesc, paramedicii nu au niciun fel de școală medicală, ci un simplu curs făcut pe care pot să intervină, și altfel acesta să facă diferența dintre viață și moarte.
Mă gândesc, oare cum ar fi dacă și în România ca și în alte țări la care ne uităm, știți că în Germania nu îți poți lua carnetul de șofer dacă nu ai făcut un astfel de curs de prim ajutor. Și atenție, cursurile acestea se pot face periodic pentru că dacă aceste cunoștințe, deprinderi și abilități, nu sunt cunoscute precum alfabetul sau tabla înmulțirii, evident că există sursă de eroare.”, a precizat, Conf. univ. dr. Tudor Ciuhodaru – medic primar urgențe, Spitalul Clinic de Urgență ,,Nicolae Oblu”.
Dacă la locul accidentului ajunge un martor care ar putea să intervină, ce face, poate să intervină, are voie, știe cum, ce face?
„Se uită ca la bec, gândiți-vă la acel apel la 112: întoarce victima acelui accidentului rutier pe partea stângă, s-a sesizat cineva? Pe mine m-a zgâriat în ureche când am auzit acest lucru pentru că eu le spun studenților, colegilor mei, că practic pot ucide pe cineva sau pot să-l lase paralizat de la gât în jos. Deci, dacă la acest nivel, la 112, cineva vă dă informații greșite, gândiți-vă cum este la nivelul celor care ar trebui să intervină și din punctul meu de vedere, este o mare problemă în ceea ce privește pregătirea, formarea, cunoștințele, sau timpii foarte mari în care se așteaptă la domiciliu până să intervină Smurdul sau Salvarea. Pe de altă parte este important ca orice alt participat la trafic, să poată interveni”.
Dar ai voie să intervi?
Legea îți permite?
„Da, dar o faceți pe riscul dumneavoastră. Dacă se trezește cineva să acuze, cred că și câștigă. La nivelul Uniunii Europene, lucrurile sunt foarte clare. Să ne uităm la legislația europeană, acolo au aceste noțiuni de prin ajutor, se predau și la școală. Iar aceste gesturi elementare de prin ajutor, de imobilizare a unei fracturi, oprirea unei hemoragii, sunt cunoscute de toți. În plus dacă vreți, în instituțiile publice și nu numai unde sunt mai mulți de 50 de angajați, se fac periodic cursuri de prim ajutor și de resuscitare. Să știți că se dă o zi liberă în așa fel încât periodic, din trei în trei luni, să facă aceste cursuri, chiar dacă nu au carnetul de șofer. Iar cei care au carnet de șofer, fac aceste cursuri și nu pot lua permisul dacă nu au aceste cunoștințe similare cu ale unui paramedic”
În concluzie:
Pentru a salva viața victimei unui accident rutier, trebuie să știți:
– primul apel se face rapid la 112 și poate aveți norocul să dați de un profesionist care știe ce să vă spună și nu dă informații eronate;
– ABC-ul funcțiilor vitale ar trebui cunoscut de fiecare dintre noi;
– și da, poate acel polițist era într-o stare de șoc, este cumplit să omori pe cineva, dar erau alți participanți la trafic, erau alți oameni acolo, care dacă ar fi știut ce să facă, s-ar fi dus și ar fi deschis mașina polițistului și ar fi luat trusa medicală. Dar cine să știe cum trebuie folosite instrumentele medicale respective. Pentru că, dacă am ști să intervenim la timp, doar cu trusa din dotare, din mașină, putem reuși să salvăm vieți. Altfel, degeaba le avem, dacă nu suntem instruiți periodic și nu avem posibilitatea să intervenim. Aici trebuie o strategie coerentă și rețineți, este important ca fiecare șofer să devină un paramedic și acest lucru este posibil. Este vorba doar de o modificare legislativă care nici măcar nu costă.
„Dacă educație nu e, nimic nu e. Și dacă educație nu e, nici sănătate nu e.”
Doctor Tudor Ciuhodaru
Vă invit să urmăriți emisiunea „Cum pedepsește legea inconștiența în trafic?”