Care sunt noile schimbări la Codul Rutier?

Vă mărturisesc că am primit multe mesaje scrise de la oameni, mesaje care acuză în mod special autoritățile pentru lipsa de viziune și interes, oameni care doresc o legislație rutieră mult mai aspră, cu sancțiuni și pedepse care să descurajeze conducătorii auto periculoși să mai încalce regulile de circulație.

Sigur, majoritatea oamenilor invocă ca și principală cauză nerespectarea regulilor de circulație. De asemenea, amintesc că cei care au mașini puternice sunt cei mai periculoși. Pe de altă parte nici șoselele nu ajută prea mult. Avem foarte puține autostrăzi. Deci sunt multe probleme și rămân în continuare nerezolvate, foarte multe mașini vechi, străzi înguste, lipsa trecerilor de pietoni, ș.a.m.d.

Din păcate, România se află în fruntea topului la accidente rutiere mortale în Uniunea Europeană. Numai în ultimii doi ani, în București au murit în accidente rutiere peste 139 de oameni.

Codul rutier a fost modificat, care sunt principalele schimbări? 

– definirea comportamentului agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice,

– sancționarea faptei privind circulația nejustificată a autovehiculelor pe banda de urgență a autostrăzilor;

– trecerea într-o clasă superioară de contravenții a faptei privind nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depășire.

 

Principalele modificări aduse OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, sunt:

Art. 541 – (1) Se interzice conducătorilor de vehicule să adopte un comportament agresiv în conducerea acestora pe drumurile publice.

(2) Prin comportament agresiv se înțelege efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul de vehicul, a uneia dintre următoarele manevre:

  1. a) deplasarea succesivă de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens;
  2. b) întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;
  3. c) pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roților motoare;
  4. d) circulația cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral, de natură a intimida conducătorul acestuia;
  5. e) folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în fața sa să elibereze banda de circulație;
  6. f) conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu drumul numai una dintre roți;
  7. g) mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalți participanți la circulație care circulă în spatele acestuia;
  8. h) realizarea intenționată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia;
  9. i) conducerea intenționată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.”

 

Ce noi amenzi sunt introduse:

– Noile modificări prevăd sancționarea comportamentului agresiv adoptat în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, cu amendă contravențională având o valoare cuprinsă între 580 de lei și 725 de lei și suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile.

– De asemenea, circulația nejustificată a autovehiculelor pe banda de urgență a autostrăzilor urmează să fie sancționată cu amendă având o valoare cuprinsă între 1.305 de lei și 2.900 de lei, abatere prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni (în prezent această faptă fiind sancționată cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancțiuni) și, în plus, cu aplicarea sancțiunii complementare de suspendare a exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile.

– Se introduce o majorare cu 30 de zile a perioadei de suspendare aplicată pentru nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată și se trece la o clasă superioară de contravenții pentru nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depășire, fiind prevăzută o creștere a sancțiunii contravenționale, noile amenzi ajungând la o valoare cuprinsă între 870 și 1.160 de lei.

– în ceea ce privește soluția de suspendare, de drept, a termenului de prescripție de 6 luni, pentru cumulul de 15 puncte de penalizare, până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătorești.

– se stabilește viteza maximă admisă în afara localităților pentru vehiculele din categoria A2, respectiv 110 km/h pe autostrăzi, 90 km/h pe drumurile expres sau pe cele naționale europene (E) și 80 km/h pe celelalte categorii de drumuri.

– se introduce o nouă contravenție. Nerespectarea obligației de a menține permanent curate parbrizul, luneta și geamurile laterale ale autovehiculului, tractorului agricol sau forestier, dacă prin aceasta se restrânge sau se estompează vizibilitatea, în timpul mersului, urmează să fie sancționată cu amenda cuprinsă între 870 și 1.160 lei.

 

O altă modificare vizează o nouă situație în care permisul auto poate fi retras:

– Retragerea permisului de conducere se dispune de către poliția rutieră și în cazul în care titularul acestuia nu a putut fi supus testării în vederea stabilirii concentrației de alcool pur în aerul expirat sau testării preliminare a prezenței în organism a unor substanțe psihoactive, iar în urma efectuării examinării medicale s-au constatat elemente clinice sugestive consecutive consumului recent de băuturi alcoolice sau de substanțe psihoactive, cu ocazia procedurii de recoltare a mostrelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei ori a consumului de substanțe psihoactive, eliberându-se o dovadă înlocuitoare a permisului de conducere fără drept de circulație.

– Retragerea permisului de conducere se dispune până la ora 08.00 a zilei următoare, dar nu mai puțin de 12 ore.”, se arată în Ordonanță.

 

Sinteza schimbărilor la Codul rutier – detalii din nota de fundamentare la aceasta ordonanță:

În nota de fundamentare la proiectul de ordonanță, citată de Agerpres, sunt sitetizate mai multe modificări la Codul rutier astfel:

  • se defineşte comportamentul agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, precum şi sancţiunea corelativă adoptării acestui comportament cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni (580 lei – 725 lei) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioada de 30 de zile, iar în cazul în care s-a produs un accident de circulaţie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale se stabileşte amendă prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni (870 lei – 1.160 lei) şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii fapta de a circula nejustificat cu un autovehicul pe banda de urgenţă a autostrăzii (de la 580 lei – 725 lei la 1.305 lei – 2.900 lei); totodată, sancţiunea contravenţională complementară privind punctele de penalizare (3 puncte de penalizare) se înlocuieşte cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru 90 de zile;
  • se introduce sancţiunea complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile pentru executarea pe autostradă a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, de a circula sau de a traversa de pe un sens de circulaţie pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părţi carosabile, de a circula în sens contrar direcţiei de mers pe calea unidirecţională;
  • se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 90 de zile la 120 de zile pentru nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu calea ferată;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii fapta privind nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depăşire (de la 580 lei – 725 lei la 870 lei – 1.160 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 30 de zile la 60 de zile;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii abaterea de la regulile privind depăşirea, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale (de la 870 lei -1.160 lei la 1.305 lei – 2.900 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 60 de zile la 90 de zile;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii nerespectarea regulilor privind acordarea de prioritate (de la 580 lei – 725 lei la 870 lei – 1.160 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 30 de zile la 60 de zile;
  • se trece într-o clasă superioară de contravenţii fapta de a nerespecta regulile privind acordarea de prioritate, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale (de la 870 lei – 1.160 lei la 1.305 lei – 2.900 lei); totodată, se majorează sancţiunea contravenţională complementară de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 60 de zile la 90 de zile;
  • se reglementează un nou prag de viteză, respectiv depăşirea cu peste 70 km/h a limitei legale de viteză, pentru care se va aplica o perioadă majorată de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv 120 de zile;
  • în cazul în care prin încălcarea regulilor de circulaţie privind circulaţia pe sens opus, conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice ori conducerea pe autostradă s-a produs un accident de circulaţie din care a rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale, perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce să majorează cu 30 de zile;
  • se reglementează interdicţia de a conduce un vehicul pe drumurile publice din România, urmare a condamnării penale pentru săvârşirea unor infracţiuni la regimul rutier pe teritoriul României, pentru titularul de permis de conducere emis de o autoritate străină.

 

Conform unei statistici prezentate de Digi24.ro:

  • avem 96 de morți pe șosele raportat la un milion de locuitori, asta arată datele privind mortalitatea în accidentele rutiere în România;
  • situația este la fel de gravă și în Bulgaria unde sunt 90 de decese la un milion de locuitori;
  • și în Polonia rata este 77 de morți la un milion de locuitori.

 

Nu este în regulă, România are nevoie de programe şi obiective adaptate la actualitatea rutieră, în materie de siguranţă rutieră, cum ar fi:

  • alocare de resurse pentru infrastructura rutieră;
  • indicatoare şi marcaje, întreținerea și asigurarea calităţii;
  • prevenirea comportamentului periculos în trafic;
  • educaţie şi campanii pentru siguranţa rutieră;
  • educaţie pentru siguranţa rutieră, încă din școală;
  • instruirea conducătorilor auto;
  • școlile de şoferi mult mai performate;
  • aplicarea și respectarea legislaţiei rutiere;
  • adaptarea legislației rutiere raportată la condițiile actuale;
  • introducerea în legislația rutieră a interdicției de a nu mai conduce pe drumurile publice pentru o perioadă de câțiva ani, acolo unde nu sunt respectate regulile de circulație și este pusă în pericol viața celorlalți participanți la trafic.

 

Este cutremurător să vezi o creștere semnificativă a numărului de accidente rutiere mortale din ultima perioadă, motiv pentru care vă invit sa urmăriți emisiunea juridică „Prin tribunale ca prin viață” deoarece dezbatem ultimele modificări legislative la Ordonanţa 195/2002 privind siguranța pe drumurile publice.

În concluzie, zilnic, traficul rutier de pe şoselele din România este încurcat de şoferii care pur şi simplu nu cunosc semnificaţia unor indicatoare, nu se încadrează corect pe benzile de mers sau nu dau doi bani pe regulile de circulaţie. Nu este bine deoarece aceste încălcări pot produce consecință deosebit de grave cu pierderi de vieți și pedeapse privative de libertate.

Vă invit să urmăriți emisiunea „Care sunt noile schimbări la Codul Rutier?” | Prin tribunale ca prin viață cu avocat Mihaela Olaru, accesând video de mai jos:

Dă un share dacă ți-a plăcut acest articol

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Despre autor
Mihaela Olaru

Avocat, soție, mamă, o femeie care radiază bunătate „serafică”, a spus cândva o personalitate emblematică a sistemului judiciar din România. 

Autori invitați
Ediție specială cu Adrian Năstase | "Prin tribunale ca prin viață" cu Mihaela Olaru
Galerie Foto