Emisiunea "Oamenii și Legea"

La TVR 1, miercuri, 28 decembrie 2022, în premieră la ora 06:00 și în reluare la ora 13:00, veți putea urmării emisiunea „Oamenii și Legea” cu tema: „Protecția consumatorului”, invitat: Gheorghe Piperea, avocat în Baroul București

cu av. Mihaela Olaru

Vom discuta despre cum pot fi protejați consumatorii de către ANPC, cum poate fi sesizată această autoritate in cazul în care crezi că ai fost înșelat de un magazin online sau offline și cum  se poate rezolva un conflict apărut între consumatorul nemulţumit şi comerciantul vinovat.

Este luna cadourilor, iar românii iau cu asalt magazinele pentru a cumpăra daruri celor dragi. Șeful Direcției Generale Control și Supraveghere Piață și Armonizare Europeană din ANPC, îi sfătuiește pe români să fie atenți la etichete în cazul cosmeticelor, la prețul pe gramaj în cazul bijuteriilor, la modalitatea de întreținere și la mărcile contrafăcute – pentru haine și încălțăminte. De asemenea, acesta îi sfătuiește pe consumatori să verifice valabilitatea promoțiilor.

 

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor este o agenție a administrației publice aflată în subordinea guvernului. Numele a fost schimbat în ANPC în anul 2001, moment până la care se numea UPC (Oficiul pentru Protecția Consumatorilor). ANPC  este o organizație care poate să ofere un real ajutor consumatorilor aflați în impas, forțând, prin amenzi, vânzătorul să respecte drepturile cumpărătorilor.

 

În ce situații te poate ajuta ANPC?

– ți se refuză repararea produsului în perioada de garanție;

– ai comandat produsul prin poștă și magazinul refuză returul acestuia în perioada legală de 14 zile;

– produsul cumpărat nu corespunde cu ce ai comandat din magazin;

– prețul de pe factură diferă de cel de pe site;

– produsul nu funcționează corespunzător cu specificațiile menționate pe site.

 

Să începem cu începutul, adică cu depunerea unei reclamații, astfel sesizarea se poate depune doar după ce tentativele de rezolvare amiabilă a conflictului cu operatorul economic au eșuat.

 

Nu sării peste acest prim pas, pentru că în formularul de depunere a reclamației trebuie incluse și detaliile comunicării cu firma care ți-a vândut produsul sau ți-a prestat serviciul de care ești nemulțumit.

                              

Ai trei posibilități de a depune o plângere la ANPC: 

– poștă clasică pentru reclamație;

– în scris, în format electronic; 

– depunere personală. 

 

Eu vă recomand depunerea reclamației la ANPC prin intermediul formularului electronic de pe site-ul www.anpc.ro

 

Este de departe cea mai simplă modalitate, altfel va trebui să trimiți o scrisoare sau să te duci personal la sediul Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor din raza teritorială a agentului economic cu care ai avut disputa.

 

Telefonul consumatorului

0219551

 

Nu veți putea depune o reclamație sau sesizare anonimă. Acestea nu vor fi luate în considerare. 

 

Aveți grijă să completați toate datele necesare și să atașați cererii sau sesizării toate documentele necesare, adică factură fiscală, bonul fiscal sau chitanță, contractul, certificatul de garanție sau orice alte docurnente, după caz.

 

Cererea va fi rezolvată în termenul legal doar din clipa în care furnizezi toate aceste documente. De asemenea, dacă între timp ai reușit să ajungi la o înțelegere cu agentul economic, ai opțiunea pe site-ul ANPC de a renunța la plângerea depusă anterior.

 

Înainte de a cumpăra:

– trebuie evitată cumpărarea produselor specifice perioadei acesteia de la vânzătorii ambulanți, chiar dacă prețul oferit este comparativ mai mic; 

– trebuie verificată starea ambalajelor (integritate, etanșeitate) și încadrarea produselor în data durabilității minimale, după caz, în data limită de consum stabilite de producător. 

 

În concluzie, în termen de 30 de zile de la data înregistrării petiției, ANPC va trebui să comunice un răspuns. Acest termen poate fi prelungit cu 15 zile în cazul în care este nevoie de o cercetare mai amănunțită. Dacă între timp v-ați înțeles cu operatorul economic, vă puteți retrage reclamația, dar pentru asta va trebui să completați un alt formular.